Reguli europene pentru cumpărături online

download (2)Începând cu anul 2014, o serie de noi reglementări europene vor majora nivelul de protecţie a consumatorilor care fac cumpărături online.
Bunurile comandate online se vor livra într-un termen maxim de 30 de zile calendaristice. Totodată, comerciantul va fi responsabil şi va acoperi costurile în cazul distrugerii sau pierderii produsului în timpul livrării. În cazul în care nu sunt mulţumiţi de produsul primit, noile reguli vor oferi consumatorilor dreptul de a returna produsul în termen de 14 zile calendaristice şi de a primi banii înapoi, atunci când fac cumpărături de pe site-urilor companiilor din UE, folosind un formular stadard pentru a renunţa la achiziţie.
Reglementările au fost introduse în contextul în care 60% dintre reclamaţiile înregistrate în anul 2012 de la consumatorii din UE au vizat achiziţiile online.
Expert al Centrului European al Consumatorilor (ECC) România, Mihai Tiţichi a declarat la masa rotundă “Comerţul online. Dialog privind drepturile consumatorilor” că din cele 32.000 de reclamaţii înregistate de Reţeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net) în anul 2012, circa 60% au vizat probleme întâmpinate în achiziţiile online.
În România, peste 70% dintre reclamaţiile consemnate de ECC România s-au referit la comerţul electronic. Problemele principale s-au referit la lipsa livrării sau livrarea parţială a produselor comandate, urmate de livrarea unor produse care nu coincideau descrierii de pe site. O altă problemă a fost refuzul sau întârzierea rambursării banilor, în cazul în care consumatorii şi-au exercitat dreptul de retragere în termen de 10 zile de la achiziţionarea produsului.
ANPC recomandă consumatorilor ca, înainte de a cumpăra un produs online, să verifice informaţiile despre comerciant (nume, adresă, e-mail, date de înregistrare la Registrul Comerţului), să citească condiţiile de vânzare, informaţiile despre produs şi metodele de plată, şi să verifice preţul final, cu toate taxele şi comisioanele incluse, de exemplu cele de livrare. Totodată, Mihail Meiu, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a cerut consumatorilor atenţie sporită atunci când sunt solicitate datele cardului de plată şi în niciun caz să nu ofere codul PIN, iar pentru o mai mare siguranţă poate fi folosit un card separat, doar pentru tranzacţiile online.


Publicat

în

de către