Atenţie la termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale din luna decembrie

taxele

Dacă până acum eram obişnuiţi ca până pe data de 25 a lunii să terminăm închiderea lunii precedente în contabilitate şi să ne achităm de toate obligaţiile faţă de bugetul de stat, iată că în luna decembrie, comparativ cu restul anului, avem un alt termen pentru declararea şi plata impozitelor şi contribuţiilor.

Prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 845 din 13.12.2012 a OUG nr. 84 din 12.12.2012, a fost completată Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală. Astfel, după art. 111, a fost introdus art. 111¹ potrivit căruia, creanţele fiscale pentru care scadenţa şi termenul de declarare se împlinesc la data de 25 decembrie, sunt scadente şi se declară până la data de 21 decembrie. Prin urmare, întrucât în acest an, 21 decembrie este zi nelucrătoare, creanţele fiscale aferente lunii noiembrie sunt scadente şi se declară până în ultima zi lucrătoare anterioară datei de 21 decembrie, adică până la 20 decembrie inclusiv.

Să vedem acum care sunt declaraţiile care trebuie depuse până pe data de 20 decembrie inclusiv,conform ultimilor noutăţi legislative.

 

Până la 6 decembrie inclusiv:

Declaraţia de menţiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală şi care efectuează o achiziţie intracomunitară taxabilă în România, formular 092. Se depune de către persoanele juridice şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere care au efectuat achiziţii intracomunitare de bunuri în luna noiembrie 2013 şi sunt obligate să-şi modifice perioada fiscală devenind plătitori de TVA lunar.

 

Până la 10 decembrie inclusiv:

Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţia de menţiuni pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, formular 010. Se depune de către persoanele juridice care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei;

Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţia de menţiuni pentru persoane fizice române, formular 020. Se depune de persoanele fizice, altele decât persoanele fizice române care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei;

Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţia de menţiuni pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, formular 070. Se depune de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei;

Declaraţia de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului de scutire prevăzut la art. 152 din Codul Fiscal, formular 096. Se depune de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal cu perioadă fiscală luna,  care în cursul anului calendaristic precedent nu depăşesc plafonul de scutire, dar cu condiţia ca la data solicitării să nu fi depăşit plafonul de scutire pentru anul în curs, şi care solicită scoaterea din evidenţa plătitorilor de TVA.

 

Până la 20 decembrie inclusiv:

Notificarea privind încetarea aplicării sistemului TVA la încasare, formular 097– se depune de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA şi care se află înscrise în „Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare” a căror perioadă fiscală este luna şi care au depăşit cifra de afaceri de 2.250.000 lei în luna noiembrie 2013;

Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligaţiile la bugetul de stat aferente lunii noiembrie 2013, formular 100;

Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, cu termen lunar pentru obligaţiile aferente lunii noiembrie 2013, formular 112;

Declaraţia privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România pentru obligaţiile bugetului de stat aferente lunii noiembrie 2013, formular 224;

Decontul de taxă pe valoarea adăugată, cu termen lunar pentru obligaţiile bugetului de stat aferente lunii noiembrie 2013, formular 300. Atenţie! Decontul se depune şi de contribuabilii care au solicitat până la 10 noiembrie 2013 scoaterea din evidenţă ca plătitor de TVA conform art. 152 alin. (7) Cod Fiscal;

Decontul special de taxă pe valoarea adăugată, formular 301, pentru:

  • contribuabilii înregistraţi în scopuri de TVA, conform art. 153¹ Cod Fiscal şi care au efectuat: achiziţii intracomunitare în luna precedentă, achiziţii intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi,

  • contribuabilii care au efectuat achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA, precum

  • contribuabilii neînregistraţi şi care nu au obligaţia înregistrării, care au efectuat achiziţii intracomunitare de mijloace de transport noi sau produse accizabile;

Declaraţia privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adăugată, formular 307, se depune pentru:

  • ajustarea de TVA de către locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achiziţionate printr-un contract de leasing, dacă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc după scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului (pentru situaţia în care s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA pentru nedepăşire plafon de scutire) ;

  • ajustarea TVA de către persoana impozabilă pentru care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată de către organul fiscal dacă:

  1. persoana impozabilă a fost declarată inactivă,

  2. persoana impozabilă a intrat în inactivitate temporară,

  3. asociaţii sau administratorii au inscrise în cazierul fiscal infracţiuni,

  4. nu s-a depus pe parcursul unui semestru calendaristic nici un decont de taxă,

  5. în deconturile de taxă depuse pe parcursul unui semestru nu sunt evidenţiate achiziţii de bunuri sau servicii şi nici livrări de bunuri sau servicii

  6. s-a solicitat scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire,

care nu a efectuat ajustările de taxă în ultimul decont depus înaintea scoaterii din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA sau care a efectuat ajustări incorecte;

Declaraţia privind taxa pe valoarea adăugată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat de către organul fiscal, formular 311. Se depune de către persoana impozabilă care:

  • a fost declarată inactivă,

  • a intrat în inactivitate temporară,

  • are asociaţi sau administratori cu infracţiuni inscrise în cazierul fiscal,

  • nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic nici un decont de taxă,

  • în deconturile de taxă depuse pe parcursul unui semestru nu sunt evidenţiate achiziţii de bunuri sau servicii şi nici livrări de bunuri sau servicii

şi care efectuează în perioada în care nu au cod valid de TVA livrări de bunuri/prestări de servicii şi/sau achiziţii de bunuri şi/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei pe valoarea adăugată;

Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare pentru obligaţiile de declarare aferente operaţiunilor desfăşurate în luna noiembrie 2013, formular 390 VIES;

Declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, formular 394, pentru declararea operaţiunilor desfăşurate în luna noiembrie 2013 de către plătitorii de TVA cu perioadă fiscală lunară.

Această modificare este de mare ajutor în contabilitate având în vedere că la sfârşitul anului trebuie să începem inventarierea patrimoniului conform prevederilor Ordinului Ministerului Finanţelor Publice nr. 2861 din 09 octombrie 2009.

Declarare uşoară şi mult succes!