Noutăţi privind procedura de înregistrare a contractelor de fiducie

Fiducia este operaţiunea juridică prin care unul sau mai mulţi constituitori transferă drepturi reale, drepturi de creanţă, garanţii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, către unul sau mai mulţi fiduciari care le exercită cu un scop determinat, în folosul unuia sau mai multor beneficiari.

În Monitorul Oficial nr. 779/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1193/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

Procedură înregistrării ontractelor de fiducie şi ale construcţiilor juridice similare fiduciilor se aplică persoanelor care deţin calitatea de fiduciar şi au obligaţia de a înregistra contractele de fiducie şi modificările acestora la organul fiscal competent, precum şi persoanelor care deţin o poziţie echivalentă într-o construcţie juridică similară fiduciei.

Potrivit ştirilor juridice, organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii fiduciarul desemnat sau persoana desemnată care deţine o poziţie echivalentă într-o construcţie juridică similară fiduciei.

Pentru înregistrarea contractului de fiducie, fiduciarul depune în termen de o lună de la data încheierii contractului de fiducie „Declaraţia de înregistrare a contractelor de fiducie sau a construcţiilor juridice similare fiduciei”.

Declaraţia, însoţită de copia contractului de fiducie, se depune prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual (SPV).

Data înregistrării la organul fiscal a declaraţiei de înregistrare a contractului de fiducie, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este data înregistrării declaraţiei pe portal, astfel cum rezultă din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzacţionare a informaţiilor, cu condiţia validării conţinutului declaraţiei.

Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor se gestionează la nivel central, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor.


Publicat

în

de către