Şeherezada şi noutăţile Codului Fiscal (8)

tva la incasare„Bună dimineaţa, draga mea, cum a fost, ai reuşit să creezi felicitarea pe care şi-o dorea fiul tău ? A fost mulţumit ? ” îşi începu şefu’ discuţia matinală cu mine, în timp ce muta în biroul meu scaunul directorial în care urma să stea şi să mă asculte povestind. ” Daa, a fost foarte bucuros”, am răspuns eu, continuând… ” Cum astăzi discutăm despre sistemul TVA la încasare, boss, îţi reamintesc faptul că acesta este obligatoriu pentru toate societăţile a căror cifră de afaceri în anul precedent nu depăşeşte 2.250.000 lei.”

Şefu’, spun eu în continuare, nu mai intru în detalii referitor la persoana impozabilă ce depăşeşte în cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei şi obligaţia pe care o are de a depune la organele fiscale a notificării din care să rezulte cifra de afaceri realizată, sau despre modul în care este sancţionată dacă nu o depune, am discutat deja acest aspect.

De interes este că, potrivit Ordonanţei 8/2013, nu are obligaţia să depună notificarea persoana impozabilă care a aplicat sistemul TVA la încasare în anul calendaristic precedent şi care este obligată să continue aplicarea sistemului TVA la încasare ca urmare a faptului că cifra sa de afaceri nu a depăşit (în anul calendaristic precedent) plafonul de 2.250.000 lei.

Dacă persoana impozabilă care trebuie să aplice sistemul TVA la încasare, nu depune notificarea, va fi înregistrată din oficiu de organele fiscale competente, începând cu data înscrisă în decizia de înregistrare, în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.

În perioada cuprinsă între data la care persoana impozabilă avea obligaţia aplicării sistemului TVA la încasare şi data înregistrării din oficiu în Registru, dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de persoana impozabilă este amânat până în momentul în care taxa aferentă bunurilor şi serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului/prestatorului său ( art. 145 alin. 1^2 Cod fiscal), iar pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de persoana impozabilă în perioada respectivă se aplică regulile privind exigibilitatea taxei ( art. 134^2 alin. 3-8 Cod fiscal ).

Iar dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele impozabile respective se exercită aplicându-se regulile generale de deducere ( art. 145 alin.1 Cod fiscal ), am continuat eu. De la data înregistrării din oficiu a furnizorului/prestatorului în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, beneficiarul deduce TVA pentru achiziţiile realizate de la acesta pe măsura plăţii.

” Dacă data publicării în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare este ulterioară datei de la care persoana impozabilă aplică sistemul TVA la încasare, ce se întâmplă ? „, întrebă şefu’ imediat ce auzi de Registru, iar eu am început…

În acest caz, beneficiarii îşi exercită dreptul de deducere, începând cu data publicării în registru. Şi, ca fapt divers, boss, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) este cea care organizează Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, registrul fiind public şi afişat pe site-ul ANAF.

Înscrierea şi radierea în/din Registru se fac de către organul fiscal competent, pe baza notificărilor depuse de persoanele impozabile, până la data de 1 a perioadei fiscale următoare celei în care a fost depusă notificarea, sau din oficiu, în condiţiile stabilite în Codul fiscal.

Prin excepţie, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cursul anului calendaristic, care au sediul activităţii economice în România, sunt înregistrate din oficiu de către organele fiscale competente în Registru, de la data înregistrării acestora în scopuri de TVA.

” E şi o noutate legată de persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare şi al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, nu ?!” continuă big chief cu o nouă întrebare…

Da, şefu’, Ordonanţa 8/2013 aduce noutăţi şi aici, iar actul normativ e foarte clar ” persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare şi al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat la solicitarea persoanei impozabile ( solicitarea scoaterii din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA a fost în vederea aplicării regimului special de scutire) trebuie să depună o declaraţie privind taxa colectată care trebuie plătită, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate înainte de anularea înregistrării în scopuri de TVA, dar a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA.”

” Şi dacă cei de la fisc greşesc şi înregistrează în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare pe cineva care nu aplică acest sistem, ce se întâmplă ? Există vreo procedură de corectare a erorii ? S-a gândit cineva şi la acest aspect ?  ” veni o nouă întrebare de la il cappo di tutti capi, cu gândul că nu voi avea ce să-i răspund…

Însă nu i-a mers… Am început să vorbesc rapid şi despre aceasta: dacă persoana impozabilă a fost înregistrată de organele fiscale eronat în Registru, va fi radiată, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, de organele fiscale competente din Registru, începând cu data înscrisă în decizia de îndreptare a erorii materiale.

Pe perioada cuprinsă între data înregistrării şi data radierii în/din Registru, persoana impozabilă care nu avea obligaţia de a aplica sistemul TVA la încasare aplică regulile generale privind exigibilitatea taxei, iar dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate în perioada respectivă se exercită în conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1) Cod fiscal ( dreptul de deducere ia naştere la momentul exigibilităţii taxei). Persoana impozabilă nu este însă sancţionată în cazul în care în perioada respectivă aplică sistemul TVA la încasare şi îşi exercită dreptul de deducere potrivit prevederilor art. 145 alin. 1^2 Cod fiscal.

E important şi faptul că dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele impozabile respective nu se exercită pe măsura plăţii, indiferent de regimul aplicat de furnizor/ prestator în perioada respectivă.

Mda, văd că ai studiat cu atenţie modificările aduse Codului de Ordonanţa 8. Ia spune, dacă persoana impozabilă a fost radiată de organele fiscale din Registru din greşeală, ce se întâmplă ?”

Simplu, şefu’, dacă dintr-o eroare persoana impozabilă a fost radiată de organele fiscale din Registru, va fi înregistrată, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, de organele fiscale competente, începând cu data înscrisă în decizia de îndreptare a erorii materiale, în Registru.

Şi regulile care se aplică pe perioada cuprinsă între data radierii şi data înregistrării din/în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare sunt foarte simple. Persoana impozabilă continuă aplicarea sistemului TVA la încasare şi îşi exercită dreptul de deducere, nefiind însă sancţionată în cazul în care, în perioada respectivă, aplică regulile generale privind exigibilitatea taxei şi îşi exercită dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor. Dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele impozabile respective nu se exercită pe măsura plăţii, indiferent de regimul aplicat de furnizor/prestator în perioada respectivă.

De fapt, dom’ manager, toată vorbăria mea privind sistemul TVA la încasare are în vedere faptul că Ordonanţa 8 detaliază ceea ce trebuie să facă beneficiarii operaţiunilor realizate de persoanele obligate să intre în/ să părăsească sistemul TVA la încasare, pe perioada cuprinsă între data de la care aveau obligaţia să aplice sistemul până la data înregistrării din oficiu şi, respectiv de la data la care aveau obligaţia să înceteze aplicarea sistemului până la radierea din oficiu.

 

Şi acum gata, şefu’, dacă am terminat ceea ce aveam de spus referitor la Ordonanţa 8/2013, am vorbit despre tot ceea ce am considerat eu important în acest act normativ, îmi primesc cafeaua promisă ? Cât timp am vorbit despre acest act normativ m-am simţit, nu ştiu de ce, ca în facultate, când la seminarii dom’ profesor de investiţii ne punea întrebări din cursurile pe care ni le preda, să fie sigur că am înţeles informaţiile transmise de dânsul, am încheiat eu zâmbind… Şi în faţa mea a apărut, ca prin minune, o cană aburindă cu cafea şi patru tablete de ciocolată cu mentă…