Bilanţul revoluţiei fiscale

Subiectul care a ținut mediul de afaceri pe jar în ultimele luni pare că se apropie de o finalitate. Caruselul TVA split a pornit cu aplicare universală, amenzi disproporționate și încălcarea legislației europene. Inițiativele de temperare a acestor reglementări au ținut câteva luni, urmare a presiunilor mediului de afaceri și negocierilor constante cu autoritățile fiscale și factorii decizionali. Legislația a trecut prin diferite forme: până a fost publicată în Monitorul Oficial, s-a aflat în dezbatere în comisiile Senatului și ale Camerei Deputaților sau a fost aprobată în plenul Camerei Deputaților.

Așadar, o serie de întrebări sunt în discuție pe temă TVA split în momentul de față:

Ce formă va fi în vigoare la 1 ianuarie 2018? Cum va afecta această formă societățile? Ce amploare vor avea modificările asupra sistemelor ERP ale companiilor? Care sunt investițiile materiale pe care acestea trebuie să le facă? Cât de mult îngreunează mecanismul split TVA activitatea companiilor și ce resurse trebuie implicate? Ce aspecte tehnice au rămas neacoperite? Sunt amenzile pentru neaplicarea sistemului conforme cu legislația? Care sunt consecințele dacă Președintele nu promulgă proiectul de lege, astfel încât legislația să fie modificată la 1 ianuarie 2018?

De asemenea, o serie de modificări ale Codulul fiscal au fost introduse prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 79/2017. În acest context, au fost foarte multe discuții în mediul de afaceri în ceea ce privește inoportunitatea multora dintre aceste modificări legislative.

Mai este și problema spinoasă a transferului contribuțiilor, unde aspectele fiscale sunt până la urmă destul de clare. Ce nu este clar însă, este modalitatea practică de implementare – multe companii oscilând între simpla creștere a salariului brut și acordarea unor indemnizații / bonusuri lunare în locul unei asemenea creșteri.


Publicat

în

,

de către