Începând cu data de 1 ianuarie 2014, se vor aplica modificările aduse Ordinului Ministrului Finanţelor Publice nr. 3.055/2009 prin Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 1898/2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 727 din 26 noiembrie 2013.
Potrivit noutăţilor legislative din punct de vedere contabil, sediile permanente din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunităţi fără personalitate juridică ce aparţin acestor persoane juridice şi au obligaţia întocmirii situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile cerute de legislaţie. În situaţia în care persoana juridică cu sediul în străinătate îşi desfăşoară activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situaţiile financiare anuale şi raportările contabile cerute de legea contabilităţii se întocmesc de sediul permanent desemnat să îndeplinească obligaţiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente.
La fel, creanţele preluate prin cesionare se vor evidenţia în contabilitate la costul de achiziţie (articol contabil 461 «Debitori diverşi» = 462 «Creditori diverşi»). Valoarea nominală a creanţelor astfel preluate se va evidenţia în afara bilanţului (contul 809 «Creanţe preluate prin cesionare»).
Potrivit noilor reglementări în Planul de conturi general, se introduce un nou cont – contul 809 „Creanţe preluate prin cesionare”. Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa valorii nominale a creanţelor preluate prin cesionare.
În debitul contului 809 «Creanţe preluate prin cesionare» se înregistrează valoarea nominală a creanţelor preluate prin cesionare, iar în credit, valoarea nominală a acestor creanţe scoase din evidenţă pe măsura încasării, cedării către terţi sau datorită imposibilităţii încasării acestora.
Soldul contului reprezintă valoarea nominală a creanţelor preluate prin cesionare, existente la un moment dat.
În ceea ce priveşte subvenţiile guvernamentale, acestea, inclusiv subvenţiile nemonetare la valoarea justă, nu trebuie recunoscute până când nu există suficientă siguranţă că entitatea va respecta condiţiile impuse de acordarea lor şi subvenţiile vor fi primite. Doar primirea unei subvenţii nu furnizează ea însăşi dovezi concludente că toate condiţiile ataşate acordării subvenţiei au fost sau vor fi îndeplinite. Contabilitatea proiectelor finanţate din subvenţii se ţine distinct, pe fiecare proiect, sursă de finanţare, potrivit contractelor încheiate, fără a se întocmi situaţii financiare anuale distincte pentru fiecare asemenea proiect.
Pentru asigurarea corelării cheltuielilor finanţate din subvenţii cu veniturile aferente se procedează astfel:
a) din punctul de vedere al contului de profit şi pierdere:
– în cursul fiecărei luni se evidenţiază cheltuielile după natura lor;
– la sfârşitul lunii se evidenţiază la venituri subvenţiile corespunzătoare cheltuielilor efectuate;
b) din punctul de vedere al bilanţului:
– creanţa din subvenţii se recunoaşte în corespondenţă cu veniturile din subvenţii, dacă au fost efectuate cheltuielile suportate din aceste subvenţii, sau pe seama veniturilor amânate, dacă aceste cheltuieli nu au fost efectuate încă;
– periodic, odată cu cererea de rambursare a contravalorii cheltuielilor suportate sau pe baza altor documente prin care se stabilesc şi aprobă sumele cuvenite, se procedează la regularizarea sumelor înregistrate drept creanţă din subvenţii.