În prezent, în România activează peste 500 de companii în franciză, care realizează anual afaceri estimate până la 1,4 miliarde de euro. Potrivit experților de la compania de business information și credit management KeysFin, cele mai de succes sunt companiile din domeniile fast-food și servicii.
Dacă în 2013, valoarea pieței francizelor s-a ridicat la circa 1,3 miliarde de euro, atunci anul acesta se estimează un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului.
Potrivit specialiștilor KeysFin pentru deschiderea unei afaceri în franciză este nevoie de o investiție medie de 10.000 de euro. Pe lângă acesta s-a constatat că sectorul de fast-food este printre cele mai profitabile, deoarece investiția se recuperează rapid.
Expertul de la IMO Group, Eugen Driga, a precizat că antreprenorii români investit capitalul în afaceri ca: fast-food (23,3%), coffee&restaurante (6,2%), retail (26,4%), beauty, service auto, real estate, mobilier, servicii (28,8%) și hotelier (2,3%).
Chiar dacă cele mai multe francize sunt din sectorul de fast-food, în prezent se înregistrează o creștere importantă și pe sectorul francizelor din domeniul educației, de la grădinițe la servicii de training. Deasemenea iau amploare și francizele de pariuri și jocuri de noroc.
Specialiștii anunță că cele mai riscante afaceri în momentul de față sunt cele din sectorul imobiliar și consultanță financiară. Potrivit statisticilor, din 12.000 de agenții imobiliare active înainte de criză, circa 9.000 și-au oprit activitatea.