In afara societăților comerciale bancare (inclusiv sucursalele din România ale băncilor) care au obligația de a achita plăți anticipate trimestrial privind impozitul pe profit, până pe data de 31 ianuarie inclusiv, potrivit Art.34 – Alin.2 din Legea Nr.571 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se poate exercita această opțiune și de contribuabilii persoane juridice (indiferent de forma lor de organizare) care doresc să beneficieze de această reglementare.
Dacă ne gândim mai bine, putem considera că opțiunea de a achita plăți trimestriale anticipate privind impozitul pe profit poate fi o facilitate fiscală pentru unele peroane juridice.
Spre exemplu, dacă un contribuabil încheie contracte cu clienții în urma cărora estimează o creștere considerabilă a veniturilor față de anul precedent, poate opta pentru a achita plăți anticipate privind impozitul pe profit, având în vedere că exercitând această opțiune valoarea plăților trimestriale reprezintă o pătrime din valoarea impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal încheiat. Astfel, contribuabilul amână plata impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal în curs, până pe data de 25 martie a următorului an fiscal, când se efectuează calculul final privind impozitul pe profit datorat pentru anul încheiat și se depune declarația 101.
Un alt avantaj favorabil contribuabililor care se hotărăsc să beneficieze de această opțiune (și vor avea o creștere a veniturilor) este că vor dispune de o valoare mai mare a lichidităților, care vor crește capacitatea societății de a face față obligațiilor financiare.
Nu sunt de neglijat nici alte aspecte: Contribuabilul economisește timp calculând doar o singură dată pe an valoarea impozitului pe profit și cunoscând valoarea plăților trimestriale anticipate, își poate asigura disponibilul necesar achitării acestora ferindu-se, de dobânzi și penalități stabilite de instituțiile statului.
Pentru că nu vrem să înclinăm balanța doar în favoarea avantajelor, să vedem care pot fi și dezavantajele acestei opțiuni:
Exercitarea opțiunii pentru efectuarea de plăți trimestriale anticipate, așa cum am mai precizat poate avea loc doar până pe data de 31 ianuarie a anului fiscal în curs. Timpul fiind prea scurt nu toți contribuabilii pot realiza o prognoză asupra anului fiscal început.
Să ținem cont și de faptul că odată exercitată această opțiune sunt 5 termene de plată a impozitului pe profit ( pentru plățile anticipate, plata se efectuează în următoarea lună a trimestrului încheiat, în timp ce plata finală va fi până în data de 25 martie, pentru anul fiscal încheiat), față de 4 termene de plată câte au fost stabilite începând din acest an.
Atentie, trebuie să avem în vedere, că odată exercitată această opțiune, timp de doi ani fiscali consecutivi trebuie menținută. Dacă dorim, putem proceda la modificarea opțiunii până în data de 31 ianuarie al celui de-al treilea an fiscal, înștiințând Administrația Fiscală de care aparținem despre modificarea sistemului de declarare și plata a impozitului pe profit, prin depunerea formularului 012, unde in secțiunea III se va bifa renunțarea la opțiunea de aplicare a sistemului anual de declarare și plată a impozitului pe profit cu plăți anticipate trimestriale și revenirea la sistemul de declarare și plată trimestrială a impozitului.
Opțiunea se exercită prin completarea și depunerea Formularului 012 ,,Notificare privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit” la Administrația Financiară de care aparține contribuabilul.
Modul de completare al formularului 012
Formularul se completează cu majuscule în două exemplare (un exemplar rămâne la Administrația Financiară și un exemplar semnat și ștampilat de organele fiscale rămâne la contribuabil) cu datele de identificare ale contribuabilului plătitor de impozit pe profit: denumirea persoanei impozabile, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, datele de identificare ale împuternicitului (se completează în secțiunea II, dacă este cazul) iar în secțiunea III se bifează opțiunea contribuabilului.
Orice regulă are și anumite excepții. Această opțiune nu este o regulă, dar să vedem cine sunt contribuabilii care nu pot beneficia de această opțiune, conform Art 34 – alin.5 și alin.6, din Legea Nr.571, privind Codul Fiscal :
-organizațiile nonprofit;
-contribuabilii care obțin venituri majoritare din pomicultură, viticultură, cultura cerealelor, a plantelor tehnice și a cartofului,
-contribuabilii înființați în cursul anului precedent, precum și cei care au avut activitatea suspendată sau au înregistrat pierdere fiscală în exercițiul financiar încheiat;
– contribuabilii care au fost plătitori de impozit pe veniturile microîntrepriderilor;
– persoanele juridice străine și persoanele fizice nerezidente, care desfășoară activități în România, cu sau fără personalitate juridică;
– persoanele juridice străine care realizează venituri care au legătură cu proprietățile imobiliare din România sau din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română;
– persoane fizice rezidente asociate cu persoane juridice române, pentru veniturile realizate atât în România cât și în străinătate din asocieri fără personalitate juridică.