Conform unui comunicat publicat pe site-ul ANAF, începând cu data de 01 martie 2015 intră în vigoare procedura de sigilare a punctului de lucru al operatorului economic pe toată perioada de suspendare, dispusă în cazul în care se constată încălcarea obligaţiei de a dota punctul de lucru cu aparat de marcat electronic fiscal, de a utiliza aparatul şi de a emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate.
Sancţiunile pentru încălcarea acestor obligaţii sunt prevăzute la art. 11 alin. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, şi anume amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi suspendarea activităţii operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3 luni, în funcţie de gravitatea faptelor.
În comunicat se mai precizează faptul că la data suspendării unitatea este sigilată de echipa de control şi se afişează la loc vizibil un anunţ cu textul: ”Activitate suspendată de Antifraudă – ANAF pentru neemiterea bonurilor fiscale”, iar pe durata suspendării unitatea rămâne sigilată. Ruperea sigiliului constituie infracţiune şi se pedepseşte cu inchisoare de până la un an.
Important! Prin publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului 159/2015 s-a aprobat modelul şi conţinutul anunţului de atenţionare a clienţilor referitor la obligaţia de respectare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, începând cu data de 01 martie 2015 operatorii economici sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil un anunţ detaliat de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia respectării dispoziţiilor privind înmânarea către clienţi a bonurilor fiscale pentru plata contravalorii bunurilor achiziţionate sau serviciilor prestate.
Atenţie! Neafişarea acestui anunţ de atenţionare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei.
Vă reamintesc care sunt şi prevederile legale referitoare la casele de marcat electronice fiscale.
După cum ştim deja, începând cu data de 30 decembrie 2014 s-a introdus în legislaţie noţiunea de casă de marcat electronică fiscală, odată cu publicarea în Monitorul Oficial nr. 966 din 30.12.2014 a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 91 / 23.12.2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Noile aparate de marcat vor indeplini funcţii de imprimare, memorare şi emitere electronică de: bonuri fiscale, rapoarte fiscale de închidere zilnică, jurnale electronice, rapoarte de sinteză şi rapoarte memorie fiscală.
Bonul fiscal emis de noile aparate de marcat electronice fiscale trebuie să conţină pe lângă elementele de la bonurile fiscale emise de vechile aparate şi unitatea de măsură, precum şi codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia.
Obligativitatea de a utiliza numai aparate de marcat electronice fiscale, conforme cu ultimile noutăţi legislative, se introduce treptat, astfel:
- începând cu data de 1 aprilie 2016 pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili;
- începând cu data de 1 iulie 2016 pentru operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii;
- începând cu data de 1 noiembrie 2016 pentru operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici.
Nerespectarea acestor termene legale constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei şi cu suspendarea activităţii operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3 luni, în funcţie de gravitatea faptelor.
Continuarea livrării de bunuri sau prestării de servicii după suspendarea activităţii operatorului economic în punctul de lucru, de asemenea constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei şi confiscarea sumelor încasate.
Atenţie! Începând cu data de 1 ianuarie 2016, se interzice comercializarea vechilor aparate de marcat electronice fiscale.
Până la publicarea normelor metodologice privind utilizarea caselor de marcat electronice fiscale, pentru care există un termen de 240 zile de la data publicării OUG 91/2014, aşteptăm prima Loterie a bonurilor fiscale, care se va organiza în data de 13 aprilie 2015, pentru bonurile fiscale emise în perioada 02 februarie-28 martie 2015. Succes!