Raportările anuale – dacă greşim, suntem sancţionaţi ? (1)

calculatorÎnceput de săptămână, o dimineaţă frumoasă de martie în care, în drum spre serviciu, am cumpărat ghiocei, brânduşe şi zambile mov, albastre şi albe pentru a-mi înveseli biroul, că doar a venit primăvara … ce mai… se anunţa o saptămână frumoasă, sau cel puţin aşa îmi doream să fie… În loc de asta, prima persoană cu care am dat nas în nas în firmă a fost şefu’ !

Un şef foarte nervos, supărat nevoie mare pentru că şi-a găsit dimineaţă maşina lovită în parcare… nu avea importanţă vinovatul necunoscut, durerea sa era că asigurarea casco îi expirase de 2 zile şi, din cauza lucrărilor de la serviciu nu mai ajunsese la firma de asigurare să o reînnoiască, iar acum era bun de plată pentru reparaţie … Aşa încât, în loc de  „Bună dimineaţa, cum a fost în weekend, pe unde aţi mers la plimbare?” şefu’ îşi începu discuţia matinală cu mine pe un ton extrem de dur şi arţăgos:

„Te rog să-mi spui cum stăm cu  întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale la finanţe, suntem în termen? Am auzit la radio că fiscul e tare pornit şi vrea să dea amenzi de până la 40.000 de lei dacă nu sunt depuse sau sunt incorect întocmite… NU VREAU să plătesc penalităţi, te rog să fii foarte atentă, ne-am înţeles, da ?! Şi să îmi spui şi cine trebuie să le întocmească !” veni completarea.

Şefu’, spun eu calmă şi împăciuitoare, stăm bine, am studiat legislaţia, actul normativ la care vă referiţi este Ordinul viceprim-ministrului, ministrului Finanţelor Publice nr. 40/2013 privind principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, act ce reglementează modul de întocmire şi depunere a acestora la 31 decembrie 2012.

Timp avem berechet pentru a le depune ! E 11 martie, au trecut abia 70 zile din 2013 ! Iar Ordinul MFP 40/2013 ne spune clar că termenele pentru depunerea situaţiilor la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sunt:

            – pentru societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;

            – pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (persoanele fără scop patrimonial), 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;

            – pentru subunităţile din România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;

            – pentru persoanele juridice aflate în lichidare, raportarea contabilă anuală întocmită se depune în termen de 90 de zile de la încheierea anului calendaristic.

             În cazul nostru, ca firmă, termenul de depunere e 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar. Actul normativ mai prevede un termen, eu vi-l spun, ca să ştiţi, deşi nu ne interesează pe noi: entităţile care nu au desfăşurat activitate de la constituire până la 31 decembrie depun o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii la unităţile MFP în termen de 60 de zile de la încheierea anului calendaristic şi  nu întocmesc raportări contabile anuale la 31 decembrie. Declaraţia va cuprinde toate datele de identificare a entităţii (denumirea completă – conform certificatului de înmatriculare, adresa şi numărul de telefon, numărul de înregistrare la registrul comerţului, codul unic de înregistrare, capitalul social).      

            „Mda, văd că eşti pe fază… ia zi-mi acum cine trebuie să le întocmească?” continuă big chief, mai calm.

Iar eu am început, exact ca la şcoală, când stăteam drepţi în faţa doamnei profesoare de istorie şi turuiam ca o morişcă lecţia… Ordinul 40/2013, care reglementează modul de depunere a situaţiilor financiare anuale aferente anului fiscal 2012, ce au termenul de depunere în 2013, prevede că au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau lichidării acestora, în condiţiile legii, persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) din Legea contabilităţii, adică:

            – societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice;

            – instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial;

            – subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, ce aparţin persoanelor menţionate anterior, cu sediul în România, precum şi subunităţile fără personalitate juridică din România ce aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate;

            – organismele de plasament colectiv (care nu sunt constituite prin act constitutiv), astfel cum sunt prevăzute în legislaţia pieţei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat şi alte entităţi organizate pe baza Codului Civil.

 

            „Bine, şi toate entităţile astea au de completat aceleaşi formulare? Adică şi noi, şi cei de la o asociaţie fără scop patrimonial completăm aceleaşi hârtii sau sunt formulare diferite? Care e criteriul de bază ?” veni rapid următoarea întrebare.

Situaţiile financiare anuale ce trebuie completate diferă în funcţie de mărimea entităţilor, şefu’, actul normativ precizând cerinţele privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale pentru exerciţiul financiar încheiat la 31 decembrie, de către entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic.

Concret, entităţile care aplică Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, care la data bilanţului depăşesc limitele a două dintre cele 3 criterii de mărime prevăzute de Ordinul MFP nr. 3.055/2009 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare ( total active – 3.650.000 euro, cifra de afaceri netă – 7.300.000 euro, număr mediu salariaţi – 50), întocmesc situaţii financiare anuale ce cuprind: bilanţ (cod 10), cont de profit şi pierdere (cod 20), situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de numerar şi note explicative la situaţiile financiare anuale. Acestea vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40).

            Mai avem apoi cazul entităţilor care la data bilanţului nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime de care tocmai v-am spus boss, entităţi ce întocmesc situaţii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilanţ prescurtat (cod 10), cont de profit şi pierdere (cod 20), note explicative la situaţiile financiare anuale prescurtate. Opţional, ele pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de numerar. Acestea vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40).

Entităţile nou-înfiinţate pot întocmi pentru primul exerciţiu financiar de raportare situaţii financiare anuale prescurtate sau situaţii financiare anuale cu 5 componente. Pentru al doilea exerciţiu financiar de raportare, entităţile vor analiza indicatorii determinaţi din situaţiile financiare anuale ale exerciţiului financiar precedent şi indicatorii determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul exerciţiului financiar curent, întocmind situaţii financiare anuale în funcţie de criteriile de mărime înregistrate.

Şi mai sunt aspecte de discutat legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor de către entităţile care aplică Sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.239/2011 şi de către societăţile comerciale cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, am continuat eu rapid, pentru a nu lăsa ocazia de a-mi fi puse cine ştie ce întrebări capcană.

În ceea ce priveşte persoanele juridice fără scop patrimonial, acestea întocmesc situaţii financiare anuale la 31 decembrie compuse din bilanţ şi contul rezultatului exerciţiului, în formatul prevăzut de reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007, utilizând programul de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice pentru acestea.

Iar dacă mă întrebaţi cum e cu băncile, IFN-urile sau cu societăţile de asigurări, şefu’, Ordinul 40 /2013, spune negru pe alb că, „instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, definite potrivit legii, care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă electronică şi prestare de servicii de plată, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, întocmesc situaţii financiare anuale pentru exerciţiul financiar încheiat la 31 decembrie, în conformitate cu reglementările contabile aplicabile acestora.

Important este şi faptul că la întocmirea situaţiilor financiare anuale de către entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de BNR, sunt avute în vedere, pe lângă reglementările aplicabile acestora, şi prevederile cuprinse în Reglementările contabile aplicabile instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale însoţite de documente prevăzute de lege, fiind de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

            „Sancţiunile/ amenzile pentru nerespectarea modului de întocmire a raportărilor sau pentru nedepunere sunt prevăzute în mod clar în Ordinul asta 40/2013 de care îmi vorbeşti de un sfert de oră ? Dacă iau actul normativ şi eu la citit, să verific ceea ce mi-ai spus tu, găsesc acolo detalii despre amenda aceea de 40.000 de lei despre care am auzit la radio?”  continuă şefu’ cu o nouă întrebare, întrerupându-mi tirul verbal …

Nu, şefu’, în actul normativ se face trimitere, în ceea ce priveşte sancţiunile, la Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, adică la Legea contabilităţii. Să vă spun concret ce se sancţionează şi cum? am răspuns eu imediat.

Nu, nu mai am timp acum, trebuie să duc maşina la service, continuăm mâine dimineaţă la prima oră cu sancţiunile şi cu ce mai aveai tu de spus despre situaţiile astea şi cine le depune ” încheie discuţia dom’ boss, iar eu m-am bucurat pentru ca nu era deloc uşor să vorbesc despre actul normativ care îl interesa pe dânsul în condiţiile date ….