De la crearea Pieţei Unice Europene, la 1 ianuarie 1993, mişcările intracomunitare de produse accizabile în regim suspensiv urmau să aibă loc numai între operatorii economici autorizaţi şi însoţite de documentul administrativ DAI, precum şi de o garanţie care să confere o siguranţă financiară deplasării, garanţie ce urma să fie eliberată atunci când produsele ajungeau la destinaţie.
Necesitatea unei mai bune monitorizări a acestor mişcări de produse accizabile pentru limitarea fraudelor a condus la înfiinţarea unei legături electronice între comercianţi prin administraţiile fiscale/vamale ale statelor membre, care a devenit cunoscută sub numele de EMCS.
EMCS (Excise Movement and Control System – Sistemul de Control al Mişcărilor cu Produse Accizabile) este un sistem computerizat de monitorizare a mişcărilor intracomunitare cu produse accizabile în regim suspensiv de la plata accizelor. Începând cu 1 Aprilie 2010, acesta a înlocuit documentul pe suport hârtie (documentul administrativ de însoţire – DAI) cu mesaje electronice transmise de expeditor către destinatar prin intermediul administraţiilor statelor membre. Astfel, începând cu 1 Ianuarie 2011 documentul administrativ de însoţire DAI nu mai poate fi utilizat în niciun stat membru şi toate mişcările cu produse accizabile în regim suspensiv de accize trebuie să fie iniţiate utilizând aplicaţia EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA.
Baza legală pentru dezvoltarea EMCS este Decizia Nr. 1152/2003/EC a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 iunie 2003 privind computerizarea mişcărilor şi a supravegherii produselor accizabile în regim suspensiv.
În vederea implementării sistemului EMCS, Consiliul Europei a aprobat Directiva 118 a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind regimul general al accizelor care oferă baza legală pentru utilizarea EMCS.
Având în vedere calendarul de implementare al EMCS şi specificaţiile funcţionale ale sistemului destinat urmăririi deplasărilor de produse accizabile în regim suspensiv de accize prin implementarea sistemului informatizat, pentru legislaţia din România instrucţiunile de completare a documentului de însoţire a produselor accizabile au suferit mai multe modificări, după cum urmează:
-
în perioada 15 august 2008 – 15 ianuarie 2010 – se aplică Instrucţiunile de completare a documentului administrativ de însoţire (DAI), utilizând aplicaţia RO-DAI de urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv -aprobate prin Ordinul ANAF 1036 din 07 iulie 2008,
-
în perioada 15 ianuarie 2010 – 22 septembrie 2010 – se aplică Instrucţiunile de completare a documentului administrativ de însoţire în format electronic (e – DAI) utilizând aplicaţia EMCS – RO de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize – aprobate prin Ordinul ANAF 1599 din 22 octombrie 2009,
-
în perioada 22 septembrie 2010 – 27 mai 2014 – se aplică Instrucţiunile de completare a documentului administrativ în format electronic (e – DA) utilizând aplicaţia EMCS – RO de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize – aprobate prin Ordinul ANAF 2434 din 3 septembrie 2010.
O ultimă noutate legislativă, publicată în Monitorul Oficial nr. 390 din 27 mai 2014, este Ordinul 1136 din 07 mai 2014 pentru aprobarea Instrucţiunilor de completare a documentului administrativ în format electronic (e – DA) utilizând aplicaţia EMCS – RO – mijloc de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize.
Conform definiţiei date de Codul Fiscal la art. 206³ regimul suspensiv de accize înseamnă un regim fiscal aplicat producerii, transformării, deţinerii sau deplasării de produse accizabile care NU fac obiectul unei proceduri ori al unui regim vamal suspensiv, accizele fiind suspendate.
Produsele accizabile pot fi deplasate în regim suspensiv de accize pe teritoriul Comunităţii de la un antrepozit fiscal la un alt antrepozit fiscal, un destinatar înregistrat, un loc de unde produsele accizabile părăsesc teritoriul Comunităţii sau un destinatar pentru care se aplică scutirea de la plata accizei, precum şi de la locul de import către oricare dintre destinaţiile menţionate mai sus, în cazul în care produsele în cauză sunt expediate de un expeditor înregistrat.
Destinatarul înregistrat este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă să primească produse accizabile care se deplasează în regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru, iar expeditorul înregistrat este persoana fizică sau juridică care importă produse accizabile şi este autorizată de autoritatea competentă să expedieze produsele accizabile care se deplasează în regim suspensiv de accize în urma punerii în liberă circulaţie a acestora.
Deplasarea intracomunitară de produse accizabile este considerată ca având loc în regim suspensiv de accize doar dacă este acoperită de un document administrativ electronic.
Să vedem, acum, care este circuitul acestui document:
-
expeditorul înregistrat din România înaintează un proiect de document administrativ electronic (e-DA) la autorităţile competente, prin intermediul sistemului informatizat EMCS-RO, înainte de expedierea produselor;
-
autoritatea competentă efectuează o verificare electronică a datelor din proiectul de document administrativ electronic;
-
dacă datele din document sunt corecte, se atribuie documentului un cod de referinţă administrativ unic (ARC) care este comunicat expeditorului;
-
după alocarea ARC-ului, expeditorul poate iniţia expedierea produselor accizabile în regim suspensiv de accize;
-
autoritatea competentă din România transmite documentul administrativ electronic autorităţii competente din statul membru de destinaţie;
-
autoritatea competentă din statul membru de destinaţie transmite documentul destinatarului, în cazul în care acesta este un antrepozitar autorizat sau un destinatar înregistrat.
-
expeditorul din România furnizează un exemplar tipărit al documentului administrativ electronic persoanei care însoţeşte produsele accizabile.
Produsele accizabile pot părăsi locul de expediere numai după ce au fost îndeplinite formalităţile corespunzătoare privind:
a) emiterea e – DA şi alocarea ARC-ului de către sistemul informatic;
b) sigilarea containerelor;
c) tipărirea documentului e – DA din aplicaţia EMCS – RO – Mişcări, document care va însoţi transportul;
d) punerea în liberă circulaţie, în cazul importului.
Prin intermediul aplicaţiei EMCS – RO – Mişcări, autoritatea vamală de expediere facilitează procesul de mişcare a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, comunicând cu expeditorul, cu autoritatea competentă de destinaţie şi cu autorităţile competente ale statelor membre interesate a primi informaţii despre un transport care tranzitează teritoriul comunitar respectiv, asigurând transparenţa acestuia pentru toţi operatorii economici implicaţi.
Ajungerea produselor accizabile la primitor este confirmată prin completarea raportului de primire, în care se înscrie rezultatul recepţiei, iar după validare, raportul este transmis tuturor părţilor implicate.
Încheierea circuitului e – DA înseamnă, cu excepţia cazurilor de export, primirea produselor de către primitor, care are posibilitatea să accepte toate produsele, să le accepte parţial sau să le refuze în totalitate.
În final să vedem care sunt avantajele utilizării cu succes a aplicaţiei EMCS pentru operatorii economici:
-
absenţa documentelor tipizate în format hârtie;
-
validarea operativă a e-DA;
-
posibilitatea integrării procesului de transmitere a e-DA în alte sisteme;
-
eliberarea automată a garanţiei la recepţionarea produselor;
-
monitorizarea în timp real a mişcărilor;
-
transparenţa operaţiunilor;
-
siguranţa schimbului de informaţii între părţile implicate.
Există şi un mare dezavantaj al acestui sistem! Sunt situaţii în care aplicaţia poate fi indisponibilă din diverse cauze, la expediere sau la destinaţie, fapt pentru care procedura privind mişcarea produselor accizabile este serios îngreunată.