Şeherezada şi noutăţile Codului Fiscal (3)

modif codO seară de duminică, sfârşit de weekend şi perspectiva unei noi săptămâni cam agitate. Călcam hainele pentru a doua zi, când vine barbată-miu, în mână cu un pahar cu ţuică din damigeana aia la care ţine ca la ochii din cap, cu încă vreo două pahare la bord (că de, dacă tot a venit vecinu de la trei să-i ceară ajutorul că nu-i pornea maşina şi a stat afară în frig, acu’ trebuia să se încălzească), şi chef de discuţie.

” Darling, ţi-am citit articolul de pe blog despre ordonanţa aia şi ce se modifică la diurne. De ce nu ai scris şi tu mai clar şi simplu, de ce nu ai dat concret un exemplu, că eu dacă mă duc la mine la contabilitate să întreb, Florica mi-o taie scurt că « aşa au decis aia de la guvern, ea doar aplică legea şi nu are timp să ne dea la toţi explicaţii, să spună acelaşi lucru de 10 ori », iar fătuca aia nouă, poartă o fustă aşa de scurtă că… numai la ce spune nu mai sunt atent… iartă-mă, da’s om şi eu… Uite, tu ai scris, mi-am notat eu aici, pe bileţelul ăsta, că, potrivit Ordonanţei 8/2013, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică şi pentru indemnizaţia primită de angajaţi pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, precum şi orice alte sume de aceeaşi natură, pentru partea care depăşeşte 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituţiile publice.”

Iubire, cât e diurna stabilită prin lege? Ce-i aia, ai plecat în delegaţie, ai fost detaşat şi ai primit o diurnă ce depăşeşte 2,5 ori nivelul stabilit pentru cei din instituţiile publice, ia mai dă şi tu un ban la stat, că ai de unde să plăteşti contribuţii sociale ?! Zi-mi concret, dă-mi cifre…

Aşa încât … acum, că tot am câteva clipe libere, haideţi să vă spun: nivelul stabilit prin lege la diurna pentru instituţiile publice este de 13 lei, şi tot ceea ce depăşeşte 13 x 2,5 ( adică 32,5 lei) se consideră venit din salariu şi se va impozita împreună cu drepturile salariale. Firma îţi acordă o diurnă de 43 lei ?! Calculul pentru partea impozabilă se face simplu 43 – 32,5 = 10,5 lei. Iar aceşti 10,5 lei încasaţi pentru fiecare zi de diurnă vor fi trecuţi în statul de salarii şi „taxaţi” ca atare. Atunci când nivelul stabilit prin lege al diurnei pentru instituţiile publice se va modifica ( adică va creşte, mai mult ca sigur), diferenţa va fi actualizată. Acum e clar ?

Să revenim însă la Ordonanţa 8/2013 privind modificarea şi completarea Codului fiscal, actul acesta normativ atât de complex …

Tranzacţii economice versus tranzacţii artificiale

Încă de la începutul actului normativ, legiuitorul a ţinut să ne precizeze că la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unei tranzacţii pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei. Considerând tranzacţii artificiale acele tranzacţii sau serii de tranzacţii care nu au un conţinut economic şi care nu pot fi utilizate în mod normal în cadrul unor practici economice obişnuite, scopul esenţial al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obţine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate, Ordonanţa 8/2013 prevede în cazul acestora ( a tranzacţiilor artificiale, să fie clar! ) să nu fie considerate ca făcând parte din domeniul de aplicare al convenţiilor de evitare a dublei impuneri.

Obligativitatea completării registrului de evidenţă fiscală

Potrivit noilor reglementări, în scopul determinării profitului impozabil, de la 1 februarie contribuabilii sunt obligaţi să evidenţieze în registrul de evidenţă fiscală veniturile impozabile realizate din orice sursă, într-un an fiscal, precum şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestora, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.

Deduceri suplimentare pentru activităţile de cercetare-dezvoltare

O, da, avem noutăţi de interes… se majorează de la 20% la 50% deducerea suplimentară la calculul profitului impozabil pentru activităţile de cercetare – dezvoltare, calculul fiind trimestrial/anual; în cazul în care se realizează pierdere fiscală, aceasta se recuperează potrivit dispoziţiilor art. 26 ( privind pierderile fiscale) din Codul fiscal.

Noutate e şi faptul că stimulentele fiscale se acordă pentru activităţile de cercetare-dezvoltare care conduc la obţinerea de rezultate ale cercetării, valorificabile de către contribuabili, efectuate atât pe teritoriul naţional, cât şi în statele membre ale Uniunii Europene sau în statele care aparţin Spaţiului Economic European.

Activităţile de cercetare-dezvoltare eligibile trebuie să fie din categoriile activităţilor de cercetare aplicativă şi/sau de dezvoltare tehnologică, relevante pentru activitatea industrială sau comercială desfăşurată de către contribuabili. Stimulentele fiscale se acordă separat pentru activităţile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfăşurat.

Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI)

Potrivit Ordonanţei 8/2013, persoanele impozabile înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la data modificării listei administratorilor/ asociaţilor să depună la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori/ asociaţi ( în cazul asociaţilor este valabil numai pentru acei noi asociaţi care deţin minimum 5% din capitalul social al societăţii). Dacă această obligaţie nu este respectată, sancţiunea este pe măsură! Organul fiscal competent va radia din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari persoana impozabilă indisciplinată!

Contribuţii sociale obligatorii

Ordonanţa aduce o serie de modificări şi clarificări în ceea ce priveşte contribuţiile sociale obligatorii pe care le datorează persoanele ce realizează venituri impozabile din activităţi independente, activităţi agricole, silvicultură, piscicultură, precum şi din asocieri fără personalitate juridică.

Despre veniturile obţinute de persoanele juridice străine din proprietăţi imobiliare şi din vânzarea- cesionarea titlurilor de participare ?!

Sunt câteva rânduri în Ordonanţa 8, însă la obiect.

În cazul veniturilor obţinute de persoanele juridice străine din proprietăţi imobiliare situate în România sau din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română, obligaţia de a calcula, reţine, declara şi vira impozitul pe profit revine cumpărătorului atunci când cumpărătorul este o persoană juridică română sau o persoană juridică străină ce are un sediu permanent înregistrat fiscal în România la momentul tranzacţiei, urmând ca persoana juridică străină să declare şi să plătească impozit pe profit.

 

Creditul fiscal – Cum este cu deducerea pentru impozitele plătite către un stat străin ?!

Simplu, din nou ! Potrivit Codului fiscal, dacă o persoană juridică română obţine venituri dintr-un stat străin prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu reţinere la sursă şi veniturile sunt impozitate atât în România cât şi în statul străin, atunci impozitul plătit către statul străin, fie direct, fie indirect prin reţinerea şi virarea de o altă persoană, se deduce din impozitul pe profit.

Cu ce noutate vine Ordonanţa 8/2013 ? Deducerea pentru impozitele plătite către un stat străin într-un an fiscal se acordă doar din impozitul pe profit calculat pentru anul în care impozitul a fost plătit statului străin.

 

Amortizare plafonată a unor mijloace de transport persoane

Yepp, surpriză de proporţii! De la 1 februarie 2013, pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 lei/lună.

Şi când i-am mai zis lui şefu’ că noile reglementări se aplică inclusiv pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, achiziţionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite în baza valorii fiscale rămase neamortizate la această dată, s-a luat cu mâinile de cap şi-a spus … „I raise my hands and I surrender” ( mă predau, în traducere liberă)…

Articolele pe tema modificărilor aduse prin Ordonanţa 8/2013 Codului Fiscal vor urma, că doar trebuie să vă povestesc şi celelalte discuţii avute cu şefu ( despre TVA, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe profit, regulile de amortizare fiscală, etc)… vineri, cum intra în birou şi mă vedea, începea să fredoneze, în avans, refrenul lui Smiley „Am bani de dat… Am datorii la stat„, deşi noi ca firmă suntem bun platnică la capitolul dări…

Şi să vă spun şi despre modificarea Codului de procedură civilă ( verificarea persoanelor fizice de către organele fiscale)…

Offf, dar câte v-aş spune, invitându-vă la discuţie pe tema modificărilor Codului fiscal… aş scrie continuu toată noaptea asta… însă cine ar avea timpul şi răbdarea să citească rândurile mele condensate într-un singur articol ?! Mai bine citiţi zilnic câte ceva…