Şefu’… cuvântul magic ce ne provoacă fiori, uneori de bine, alteori de rău, omul ce ne conduce ca echipă către scopul final, într-un mod uneori plăcut alteori mai puţin agreabil, însă întotdeauna cu profesionalism … vorba lui Alexandru Andrieş „Nimeni nu-i aşa perfect ca şefu’ / Şi simpatic şi deştept… ce om !/ Tandru însă dur,/ Ferm dar maleabil,/ Iubitor de artă,/ Suflet de contabil…/ Elegant, desigur,/ Suplu-durduliu,/ Are şi guşiţă, / Are şi cheliu! / Colorat la vorbe,/ Aspru dar sever,/ Moale ca mănuşa/ Pe un pumn de fier.”
Şefu’ e cel care, atunci când greşim, ne beşteleşte de nu mai îndrăznim să ridicăm privirea din pământ, chiar dacă greşeala e uneori minoră (că de, trebuie să învăţăm din greşeli şi dânsul ne ajută să pricepem lecţia mai repede), dar şi cel care ne laudă şi ne apreciază pentru munca depusă, care aduce flori şi bomboane doamnelor şi domnişoarelor din firmă, la fiecare 1 şi 8 martie (că tot vin acuşi aceste zile), mulţumindu-ne pentru implicarea de care dăm dovadă în activităţile profesionale.
No’, să vă povestesc ce idee a avut „big chief” (la noi şefu’ e şi dom’ patron, şi dom’ boss, şi domnu’ director, mai pe scurt, dânsul e cu banii, la el sunt cheia şi lăcata, totul se întâmplă cum vrea muşchii lui, respectând însă legislaţia şi fără discriminări de nicio natură – asta ca să fie clar, să nu existe dubii că ar favoriza pe cineva)… vine „il capo di tutti capi” în biroul meu de contabilă într-o dimineaţă, cu două căni cu cafea aburindă (mirosea aşa frumos de am înghiţit în sec instantaneu), se aşează tacticos pe scaun în faţa mea, zâmbeşte şi-mi spune:
„Ştii ceva?! Săptămâna asta voi veni la tine în fiecare dimineaţă cu aceste căni pline cu cafea! Dacă îmi explici pe înţelesul meu cum e cu toate modificările astea ale Codului fiscal, una din cănile cu cafea e a ta… dacă nu eşti clară, nu capeţi nicio cafea… şi e o cafea bună, din aia adusă de mine de la Viena, ba mai mult, chiar EU am făcut cafeaua. Ei, ce zici, îmi explici?! Uite azi vreau să îmi spui despre impozitul pe venitul microîntreprinderilor şi despre modificarea Codului de procedură fiscală, adică despre verificarea persoanelor fizice de către organele fiscale. Te prinzi?”
Normal că am intrat în joc… că doar nu eram fraieră să ratez ocazia de a-mi demonstra profesionalismul, faptul că am studiat acasă, în timpul meu liber, şi că pot face faţă cu brio unui test neaşteptat ! (Doar nu vă imaginaţi acum, dragilor, că şeful meu habar nu are cu ce se mănâncă acest Cod fiscal şi că ia de bun tot ce i se spune…? Staţi liniştiţi, ştie mai multe decât un contabil mediu, însă vrea să fie la curent cu noutăţile economice şi implicaţiile lor, pentru a-şi conduce afacerea cât mai bine!). Aşa încât…să vă spun ce informaţii i-am oferit şi am primit în schimb o binemeritată cană cu cafea !
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Potrivit Ordonanţei 8/2013, de la 1 februarie, dacă tu, firmă, ai cifră de afaceri mai mică de 65.000 de euro, ai obligatoriu de plată cota de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor de 3%.
Astfel, coboară de la 100.000 euro la 65.000 euro limita veniturilor pentru care o firmă intră în sistemul microintreprinderilor, persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit care la 31 decembrie 2012 îndeplineau condiţiile (realizează venituri, altele decât cele clar specificate, au realizat venituri ce nu au depăşit echivalentul în lei a 65.000 euro, capitalul social al acestora este deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale) fiind obligate la plata impozitului începând cu 1 februarie 2013, urmând a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, până la data de 25 martie 2013 inclusiv. Până la acest termen se va depune şi declaraţia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obţinut în perioada 1 ianuarie 2013-31 ianuarie 2013.
Eiii… aici e ceva sensibil… se pare că vom avea două perioade fiscale: o primă perioadă fiscală aferentă 01.01.2013 – 31.01.2013 şi o a doua perioadă fiscală, aferentă 01.02.2013 – 31.12.2013, pentru care impozitul se va calcula în funcţie de cifra de afaceri, conform noilor reglementări.
Ordonanţa 8/2013 abrogă şi prevederea potrivit căreia o microintreprindere trebuie să aibă de la 1 pâna la 9 salariati inclusiv.
O persoană juridică română care este nou-înfiinţată este obligată să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă condiţia privind capitalul social – să fie deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile publice – este îndeplinită la data înregistrării la registrul comerţului.
Important: persoanele juridice române care au optat pentru acest sistem de impunere potrivit reglementărilor legale în vigoare până la data de 1 februarie 2013 păstrează acest regim de impozitare pentru anul 2013.
Cum era însă până la intrarea în vigoare a modificărilor aduse de Ordonanţa 8 ?! Condiţiile obligatorii pe care o firmă trebuia să le îndeplinească pentru a fi considerată microîntreprindere erau să:
– realizeze venituri altele decât cele din domeniul bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, jocuri de noroc, consultanţă şi management;
– să aibă de la 1 până la 9 salariaţi;
– capitalul social să fie deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile publice;
– veniturile realizate să nu depăşească 100.000 euro.
Microîntreprinderile nu mai aplică acest sistem de impunere începând cu anul fiscal următor anului în care nu mai îndeplinesc una dintre condiţiile precizate de Codul fiscal.
” Şi dacă microîntreprinderea realizează venituri mai mari de 65.000 euro, atunci cum e ?! „, mă întrebă şefu’ zâmbind…
Simplu, dom’ boss, în acest caz va plăti impozit pe profit luând în calcul veniturile şi cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, iar calculul şi plata impozitului pe profit se efectuează începând cu trimestrul în care s-a depăşit limita. Impozitul pe profit datorat de care discutăm e practic diferenţa dintre impozitul pe profit calculat de la începutul anului fiscal până la sfârşitul perioadei de raportare şi impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat în cursul anului respectiv.
” Dar declararea menţiunilor cum se face, există vreun termen ce trebuie respectat ?! ” îşi continuă big chief seria de întrebări anterior pregătite, sorbind tacticos din cafea, în timp ce eu mă uitam cu jind la cea neîncepută, din faţa mea.
Bineînţeles că există termene de declarare a menţiunilor, iar Ordonanţa 8 este foarte clară în acest sens. Persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit comunică organelor fiscale teritoriale aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor (potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală), până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se plăteşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Cele care se înfiinţează în cursul unui an fiscal înscriu menţiunea în cererea de înregistrare la registrul comerţului.
Dacă în cursul anului fiscal, una dintre condiţiile impuse nu mai este îndeplinită, atunci, tot până la data de 31 ianuarie inclusiv (a anului fiscal respectiv, să ne înţelegem) microîntreprinderea comunică organelor fiscale teritoriale ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
Modificarea Codului de procedură fiscală
„Am înţeles tot până acum, iar dacă mă lămureşti şi cum e cu modificarea Codului de procedură fiscală la fel de bine, îţi aduc trei tablete de ciocolată cu mentă, din acelea de care ştiu că îţi plac” îşi continuă şefu’ modul tentant de a mă determina să îi explic cum e cu toate durerile astea de cap ale contabililor date de modificările legislative.
O.K. boss, referitor la acest subiect e chiar „piece of cake” … Ordonanţa 8/2013 aduce precizări detaliate privind modul de verificare a persoanelor fizice de către organele fiscale, locul şi durata desfăşurării verificării.
Persoana supusă verificării are obligaţia de a depune o declaraţie de patrimoniu şi venituri la solicitarea organului fiscal. Dacă solicitarea are loc odată cu comunicarea avizului de verificare, declaraţia se depune în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului (termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea justificată a contribuabilului, cu acordul organului fiscal). În situaţia în care solicitarea are loc pe perioada verificării, declaraţia se depune în termen de 15 zile de la data comunicării solicitării.
Elementele de patrimoniu şi de venituri ce trebuie declarate de persoana supusă verificării, precum şi modelul declaraţiei se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
” Unde se desfăşoară verificarea ?! „
La sediul organului fiscal sau, la cererea persoanei supuse verificării, la domiciliul său sau la domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistenţă, întrucât pe toată durata exercitării inspecţiei fiscale, contribuabilii supuşi acesteia au dreptul de a beneficia de asistenţă de specialitate sau juridică. Durata efectuării verificării este stabilită de organul fiscal şi nu poate fi mai mare de 6 luni, respectiv de 12 luni în cazul în care sunt necesare informaţii din străinătate.
Şi bonus pentru cana de cafea şi încă trei tablete de ciocolată, i-am mai spus lui şefu’ că, în ceea ce priveşte facturarea, potrivit Ordonanţei 8/2013, facturile pot fi stocate pe suport de hârtie sau în format electronic, indiferent de forma originală în care au fost trimise ori puse la dispoziţie. În cazul facturilor stocate prin mijloace electronice, persoanele impozabile vor stoca prin mijloace electronice şi datele ce garantează autenticitatea originii şi integritatea conţinutului facturilor.
De ce e important şi acest aspect legat de facturare ?! Pentru că, acum se precizează clar în Codul fiscal că, în cazul stocării electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hârtie în format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, cu modificările ulterioare.
Vor mai urma articole pe tema modificărilor aduse prin Ordonanţa 8/2013 Codului Fiscal ( despre TVA şi TVA la încasare, impozitul pe profit, noile cheltuieli nedeductibile, regulile de amortizare fiscală, etc), pentru că, trebuie să vă spun, am mai băut cafea … şi m-am căpătat şi cu o cană frumoasă pentru explicaţiile privind TVA-ul…