Sinteza modificărilor la Codul Fiscal ( IV )

Imagini pentru noul cod fiscal tva si accizeLegea 227 din 08 septembrie 2015 privind Codul Fiscal cu aplicabilitate de la data de 01 ianuarie 2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015 a suferit deja două modificări prin publicarea  Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 50/2015 și a Legii 358/20015 de aprobare a OUG 50/2015.

Aceste două acte normative au adus modificări importante la textul inițial al noului Cod Fiscal, modificări sintetizate pe titluri și capitole din cod și concretizate în cele patru părți ale prezentării. Astfel, vom regăsi doar textele de lege care au suferit modificări cu mici notări referitoare la textul inițial al actului normativ. Subtitlurile reprezintă de fapt capitole, subdiviziuni sau articole din Codul fiscal, tocmai pentru a face mai ușoară regăsirea lor în textul actului normativ.

Impozite şi taxe locale  

Reguli generale   

  • în cazul transmiterii ulterioare altor entităţi a dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă asupra unei clădiri sau teren, taxa pe clădiri și taxa pe teren se datorează de persoana care are relaţia contractuală cu persoana de drept public
  • în cazul clădirilor și terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă ce se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri și taxa pe teren se stabileşte proporţional cu numărul de luni pentru care este constituit dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă. Pentru fracţiunile mai mici de o lună, taxa se calculează proporţional cu numărul de zile din luna respectivă
  • în cazul clădirilor și terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă ce se referă la perioade mai mici de o lună, taxa pe clădiri se datorează proporţional cu numărul de zile sau de ore prevăzute în contract
  • în cazul în care pentru o clădire sau teren proprietate publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ – teritoriale se datorează impozit pe clădiri sau impozit pe teren, iar în cursul unui an apar situaţii care determină datorarea taxei pe clădiri sau a taxei pe teren, diferenţa de impozit pentru perioada pe care se datorează taxa pe clădiri sau taxa pe teren se compensează sau se restituie contribuabilului în anul fiscal următor.

 

Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri

 

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:

  • valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă;

 

Pentru calculul impozitului pe clădiri deținute de personele juridice

  • valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă.

 

Declararea, dobândirea, înstrăinarea, modificarea clădirilor și terenurilor și plata impozitului  

  • s-a stabilit obligația depunerii unei noi declarații de impunere doar în situația în care extinderea, îmbunătăţirea, desfiinţarea parţială sau alte modificări aduse unei clădiri existente, inclusiv schimbarea integrală sau parţială a folosinţei  duc la creşterea sau diminuarea valorii impozabile a clădirii cu mai mult de 25%. Declarația se depune în termen de 30 de zile de la data modificării respective şi se datorează impozit pe clădiri determinat în noile condiţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
  • în cazul clădirilor și terenurilor pentru care se datorează taxa pe clădiri sau taxa pe teren, în temeiul unui contract de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mari de o lună, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia depunerii unei declaraţii la organul fiscal local până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractului.
  • în cazul clădirilor și terenurilor pentru care se datorează taxa pe clădiri sau taxa pe teren, în temeiul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractelor, la care anexează o situaţie centralizatoare a acestor contracte.
  • în cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri și taxa pe teren se plătesc lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.
  • în cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă colectează taxa pe clădiri și taxa pe teren de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.

 

Impozitul pe teren și taxa pe teren

 

  • în cazul unui contribuabil care deţine mai multe terenuri situate în intravilanul aceleiaşi unităţi/subdiviziuni administrativ – teritoriale, suprafaţa de 400 m2 se calculează o singură dată, prin însumarea suprafeţelor terenurilor, în ordine descrescătoare.

 

Impozitul pe mijloacele de transport

 

  • în cazul dobândirii unui mijloc de transport, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data dobândirii şi datorează impozit pe mijloacele de transport începând cu data de 1 ianuarie a anului următor înmatriculării sau înregistrării mijlocului de transport.

Notă: Prevederea inițială făcea trimitere la data înmatriculării

 

  • în cazul în care mijlocul de transport este dobândit în alt stat decât România, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, şi datorează impozit pe mijloacele de transport începând cu data de 1 ianuarie a anului următor înmatriculării sau înregistrării acestuia în România.

 

Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor pentru desfăşurarea unor activităţi 

 

  • Persoanele a căror activitate este înregistrată în grupele CAEN 561 – Restaurante, 563 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 – Alte activităţi recreative şi distractive, potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, datorează bugetului local al comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în a cărui rază administrativ – teritorială se desfăşoară activitatea, o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea acestor activităţi, în funcţie de suprafaţa aferentă activităţilor respective, în sumă de:
    • a) până la 4.000 lei, pentru o suprafaţă de până la 500 m2, inclusiv;
    • b) până la 8.000 lei pentru o suprafaţă mai mare de 500 m2.

 

Taxe speciale 

 

  • autorităţile deliberative pot acorda reduceri sau scutiri de la plata taxelor speciale pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, persoanele încadrate în gradul I de invaliditate şi reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate.

Notă: Inițial actul normativ stabilea posibilitatea acordării de reduceri pentru reprezentanții legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate.

 

Sancțiuni

  • necomunicarea informaţiilor şi a documentelor către compartimentele de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 la 2.500 lei.

 

Dispoziţii finale  

  • s-a stabilit un termen maxim de 15 zile lucrătoare pentru răspuns la solicitările din partea autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la bunurile impozabile.
  • s-a amânat până pe data de 31 martie 2016 termenul pentru depunerea declarațiilor cu privire la:

– clădirile nerezidențiale sau mixte pe care le dețin în proprietate persoanele fizice

– clădirile pe care le dețin în proprietate persoanele juridice

– mijloace de transport radiate din circulaţie și deținute la 31 decembrie 2015 de persoane fizice sau juridice

– depunerea documentelor justificative pentru acordarea scutirilor sau reducerilor de la plata impozitelor