Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) apreciază că principiile proiectului cu privire la timbrul de mediu sunt corecte, măsurabile şi elimină confuziile, încurajând în acelaşi timp achiziţia de autovehicule cât mai puţin poluante.
Pe lângă aceasta, APIA precizează că înnoirea parcului auto din România este un obiectiv strategic pentru România, în condiţiile în care vârsta medie a acestuia, de aproximativ 11-12 ani, este semnificativ mai mare decât cea din UE.
Acest indicator reflectă nivelul de poluare a mediului din România, însă şi măsura în care acesta poate afecta sănătatea cetăţenilor, emisiile poluante provenite de la autovehiculele cu norme de poluare inferioare, fiind factori recunoscuţi de incidenţă pentru multe afecţiuni.
În acelaşi timp, APIA apreciază că măsurile de înnoire a parcului auto trebuie să aibă în vedere şi vectori noi care să influenţeze nu numai achiziţia de autovehicule mai puţin poluante, dar şi circulaţia lor pe drumurile publice din marile oraşe, prin impozit anual sau zone de filtrare a circulaţiei celor poluante, fiindcă accelerarea includerii noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate în prezent le face pe acestea nu doar mai „curate”, dar şi mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o majorare în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Potrivit noii formule de calcul, suma de plată se va micşora cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi achitat nimic.
Dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului cu privire la proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro şi contra majorării taxei pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de maşini second-hand şi riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din anii 2005-2007.