Distribuirea tichetelor de masă către angajaţi

Fiecare angajator de succes ştie că stimulentele fac minuni când vine vorba de motivarea echipei pentru a obţine performanţă.

Dacă în trecut ortacii care scormoneau pământul pentru a ne da nouă lumină şi căldură erau omeniţi cu o masă caldă la ieşirea din „şut”, acum sunt la modă tichetele valorice de tot soiul, care mai de care mai colorate şi sclipitoare.

Dintre aceste bonuri valorice aş dori să-mi concentrez atenţia în rândurile ce urmează asupra bine cunoscutelor tichete de masă.

După cum bine ştim tichetele de masă se pot acorda salariaţilor de către persoane juridice sau fizice care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă.

Şi cum statul român nu putea lăsa nerăsplătit gestul de omenie al angajatorului s-a gândit că aceste cheltuieli reprezentând tichetele de masă ar fi bine să fie cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit, dar în limita prevederilor din Legea 142/1998 (vezi art. 21 alin (3) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).

Şi cum orice joc are şi reguli, hai să vedem ce reguli a impus statul:

  • Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea. Nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii:

a) îşi efectuează concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor;

b) beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, precum şi de zile festive şi de sărbătoare legale, sau de alte zile libere acordate;

c) sunt delegaţi sau detaşaţi în afara localităţii în care îşi au locul permanent de muncă şi primesc indemnizaţie zilnică sau lunară de delegare sau de detaşare;

d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenţi de la locul de muncă ori se află în alte situaţii stabilite de angajator.

  • Angajatorii distribuie salariaţilor lunar, în ultima decadă a fiecărei luni pentru luna următoare,  un număr de tichete de masă corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face distribuirea.

Toate bune şi frumoase până a sosit criza … da, criza economică care a determinat statul să pună mâna pe curea … dar nu pentru a „altoi” pe careva ci pentru a o strânge zdravăn …

Începând cu luna iulie 2010 valoarea nominală a tichetelor de masă, tichetelor de creşă şi tichetelor de vacanţă, acordate potrivit legii, intră în categoria veniturilor salariale şi se impozitează, potrivit pct. 68 din Normele de aplicare a Codului fiscal aşa cum au fost modificate prin H.G. nr. 791/2010. Tichetele de masă se iau în calcul la determinarea deducerilor personale la locul unde se afla funcţia de bază a salariatului.

În ceea ce priveşte contribuţiile sociale conform art. 296¹⁵ din Codul fiscal şi cu respectarea art. 8 din Legea 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, care au rămas valabile după publicarea OUG 58/2010,  NU se cuprind în baza lunară a contribuţiilor sociale obligatorii tichetele de masă, tichetele de vacanţă, tichetele cadou şi tichetele de creşă.

Să vedem acum ce facem cu ÎNREGISTRAREA ÎN CONTABILITATE a operaţiunilor privind achiziţionarea şi utilizarea tichetelor de masă:

 a) achiziţionarea tichetelor de masă de la unităţile emitente

          %              = 401  – cu valoarea totală a facturii

5328- analitic             – cu valoarea totală nominală a tichetelor de masă

tichete de masă                            achiziţionate

      628                           – costul imprimatelor (tichete de masă)

    4426                           – TVA deductibilă, aferentă costului imprimatelor

b) decontarea contravalorii tichetelor de masă către unităţile emitente

         401 = 5121               – cu valoarea totală a facturii

 c) includerea pe cheltuieli a contravalorii tichetelor de masă acordate salariaţilor

        642 = 5328/analitic     – cu valoarea tichetelor de masă acordate

                  tichete de masă

d) impozitarea tichetelor de masă

       421 = 444 – cu impozitul aferent determinat prin aplicarea cotei de  16 % asupra bazei de calcul conform art. 57 din Codul fiscal.

Pentru că unde-i lege nu-i tocmeală, iată şi cadrul legislativ:

  • Legea 142 din 09 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masă publicată în Monitorul Oficial nr. 260 din 13 iulie 1998
  • Hotarârea Guvernului nr. 5 din 14 ianuarie 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă.
  • Legea 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul Fiscal
  • Ordin 882 din 14 mai 2013 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2013-pentru semestrul I al anului 2013, care ne spune că începând cu luna mai, valoarea nominală a unui tichet de masă este de 9,35 lei.

Acum nu ne mai rămâne decât să cumpărăm cât mai multe de-ale gurii din preţioasele tichete.


Publicat

în

, ,

de către