O frumoasă dimineaţă de februarie, o nouă discuţie cu şefu’ aşezat tacticos în scaunul directorial, având cana de cafea în mână, în vreme ce în faţa mea cealaltă cană mă îndemna şi motiva să-mi spun cât mai bine povestea, mai ales că dom’ boss imi promisese şi că imi va rămâne mie în posesie cănuţa.
” Ei, Şeherezada mea dragă de la contabilitate, ce zici, îmi povesteşti astăzi despre TVA şi Ordonanţa 8/2013 ? Am 20 minute la dispoziţie să te ascult, apoi intru într-o şedinţă importantă cu cei din back-office, nu prea îmi place cum s-au descurcat luna asta, am reclamaţii de la clienţi, iar tu, aşa cum povesteşti, mă faci să intru calm în discuţia cu ei, deşi sunt un pachet de nervi”, spuse şefu’ zâmbind.
Rapid am început să turui, desenând pe un post-it din faţa mea câteva steluţe şi în dreptul lor acele cuvinte pe care le-am considerat eu ” cheie” pentru ca big chief să-şi aducă aminte rapid cele spuse de mine.
Şefu’, spun eu de colo, dacă astăzi discutăm de TVA, nu mai intru în detalii referitor la aspecte pe care deja le-am spus zilele trecute, doar le reamintesc rapid. Să încep cu ce e mai simplu: determinarea locului operaţiunii impozabile referitoare la perceperea taxei de trecere a podului de frontieră peste Dunăre între Calafat şi Vidin – toată lungimea podului se consideră parte a teritoriului României, pentru călătoriile dinspre România spre Bulgaria şi parte a teritoriului Bulgariei, pentru călătoriile dinspre Bulgaria spre România.
Doar reamintesc faptul că persoanele impozabile înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la data modificării listei administratorilor/ asociaţilor să depună la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori/ asociaţi ( în cazul asociaţilor este valabil numai pentru acei noi asociaţi care deţin minimum 5% din capitalul social al societăţii). Dacă obligaţia nu e respectată, organul fiscal competent va radia din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari persoana impozabilă indisciplinată!
Şi am mai discutat despre facturare, de faptul că, potrivit Ordonanţei 8/2013, facturile pot fi stocate pe suport de hârtie sau în format electronic, indiferent de forma originală în care au fost trimise ori puse la dispoziţie, precizându-se clar acum în Codul fiscal faptul că, în cazul stocării electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hârtie în format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, cu modificările ulterioare.
„Despre acestea am discutat într-adevăr, dacă am neclarităţi te întreb, nu mai intrăm acum în detalii pentru că nu am timp, am reţinut faptul că aceste aspecte au impact şi în ceea ce priveşte TVA-ul „ imi spuse şefu’. ” De acum vreau să aud noutăţile privind TVA, inclusiv TVA-ul la încasare, aşa încât intră rapid în subiect”, continuă dânsul.
O.K. boss, să începem cu începutul noutăţilor. Potrivit Codului fiscal, prin fapt generator se înţelege faptul prin care sunt realizate condiţiile legale necesare pentru exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată. Noutatea adusă de Ordonanţa 8/2013 este că în cazul operaţiunilor de închiriere, leasing, concesionare, arendare de bunuri, acordare cu plată pe o anumită perioadă a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct şi superficia, asupra unui bun imobil, serviciul se consideră efectuat la fiecare dată specificată în contract pentru efectuarea plăţii. Sau, mai simplu, discutăm de faptul generator la fiecare dată specificată în contract pentru efectuarea plăţii.
„Cum este cu baza de impozitare pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care benefiarul este o persoană afiliată furnizorului/prestatorului ? „ îşi începu şefu’ seria de întrebări…
Simplu, zic eu, pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care beneficiarul este o persoană afiliată furnizorului/prestatorului, baza de impozitare este considerată valoarea de piaţă în următoarele situaţii:
– atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de piaţă, iar beneficiarul livrării sau al prestării nu are drept complet de deducere;
– atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de piaţă, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere şi livrarea sau prestarea este scutită conform art. 141 din Codul Fiscal;
– atunci când contrapartida este mai mare decât valoarea de piaţă, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere.
„De ce se face atâta caz referitor la valoarea de piaţă ? E ceva important ? „, a fost cea de-a doua întrebare.
Da, şefu’, Ordonanţa 8 aduce o clarificare a noţiunii de valoare de piaţă, care înseamnă suma totală pe care, pentru obţinerea bunurilor ori serviciilor în cauză la momentul respectiv, un client aflat în aceeaşi etapă de comercializare la care are loc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii ar trebui să o plătească în condiţii de concurenţă loială unui furnizor ori prestator independent de pe teritoriul statului membru în care livrarea sau prestarea este supusă taxei.
Şi am continuat să dezvolt ideea: dacă nu poate fi stabilită o livrare de bunuri sau o prestare de servicii comparabilă, valoare de piaţă înseamnă, în cazul bunurilor – o sumă care nu este mai mică decât preţul de cumpărare al bunurilor sau al unor bunuri similare ori, în absenţa unui preţ de cumpărare, preţul de cost, stabilit la momentul livrării, iar în cazul serviciilor – o sumă care nu este mai mică decât costurile complete ale persoanei impozabile pentru prestarea serviciului.
Ce este cu includerea în baza de impozitare a cheltuielilor accesorii ? Care sunt aceste cheltuieli ?
Au fost incluse acum în baza de impozitare pentru importul de bunuri cheltuielile accesorii ( comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare, care intervin până la primul loc de destinaţie a bunurilor în România), în măsura în care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse deja în baza de impozitare, precum şi cele care decurg din transportul către alt loc de destinaţie din Comunitate, în cazul în care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator. Şi am mai auzit la radio că, pentru alinierea la Directiva 2006/112/CE şi Decizia Curţii Europene de Justiţie în cauza C-326/99 ( mi-am notat şefu’) se includ în cadrul operaţiunilor scutite de TVA acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct şi superficia, cu plată, pe o anumită perioadă.
” Dar cu bunurile furate sau lipsă în gestiune cum este, se pot deduce ? ” puse o nouă întrebare il cappo di tutti capi.
Potrivit Ordonanţei 8/2013, persoana impozabilă îşi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate şi serviciile neutilizate în cazul unor evenimente precum modificări legislative, modificări ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operaţiuni care dau drept de deducere şi, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operaţiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsă din gestiune, inclusiv bunuri furate. Noutate de interes e faptul că, în cazul bunurilor furate, persoana impozabilă poate anula ajustarea efectuată la data la care furtul este dovedit legal prin hotărâre judecătorească definitivă.
” Spune-mi, te rog, şi cum e cu TVA-ul la încasare, zi-mi câteva cuvinte despre ceea ce crezi tu că e important şi continuăm discuţia mâine„, continuă big boss…
Păi, şefu’, de interes pentru persoanele impozabile care aplică TVA la încasare este faptul că a fost reformulată procedura de intrare şi de ieşire din sistemul de TVA la încasare, iar persoana impozabilă care depăşeşte în cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei are obligaţia să depună la organele fiscale competente, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei fiscale în care a depăşit plafonul, o notificare din care să rezulte cifra de afaceri realizată. Dacă nu depune notificarea, va fi radiată din oficiu de organele fiscale competente, începând cu data înscrisă în decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.
Continuăm mîine, boss, am spus eu după aceste câteva cuvinte, mai avem de discutat şi despre TVA… iar încă o cană cu cafea îmi prinde bine, am încheiat discuţia zâmbind…