” A fost O.K. şedinţa, am reuşit să fiu calm şi să nu mă enervez la scuzele de-a dreptul puerile pe care le-au găsit colegii tăi din celălalt departament pentru a-şi justifica greşelile. Le-am spus clar şi direct faptul că uşa mea a fost întotdeauna deschisă şi am fost dispus să îi ascult şi ajut atunci când au întâmpinat vreo situaţie dificilă. Vreau performanţă, vreau să îi văd că se implică, pentru că au salarii foarte bune ! Nu mai vreau să ascult scuze, nu vreau clienţi nemulţumiţi, vreau să îi văd că măcar încearcă să caute soluţii” îşi începu şefu’ micul monolog de refulare a ofurilor, imediat ce mă văzu la ochi.
Iar eu de colo, am continuat, pentru calmarea situaţiei „Ce zici, şefu’, mai beau şi acum o cafea dată de matale şi continuăm discuţia cu TVA-ul ? Lăsăm pe mâine cazul TVA-ului la încasare şi finalizăm azi subiectul TVA ? În 15 minute termin ce am de spus şi tare mi-ar prinde bine încă o cafea bună… fii-miu m-a sunat că are nevoie de ajutorul meu neapărat azi, vrea să îi trimită unei fete de la el din clasă de care îi place lui o felicitare de 1 Martie, dar o vrea prelucrată, personalizată, aşa cum m-a văzut pe mine că fac, să fie sigur că a lui e cea mai frumoasă ” …
„Bine, măi, oricum şi eu simt nevoia să mai beau o cafea, începe să-mi spui şi uite, eu pun de cafea… dă-i drumul, te ascult, sunt atent la maxim, ochi şi urechi, chiar dacă nu mă uit fizic la tine”, zise şefu’, iar eu am început…
Ordonanţa 8/2013 aduce noutăţi ( chiar dacă nu ne interesează pe noi ca firmă, poate sunt însă persoane interesate ) şi în ceea ce priveşte scutirile pentru exporturi sau alte operaţiuni similare, pentru livrari intracomunitare şi pentru transportul internaţional şi intracomunitar. Adică, în cazul navelor destinate navigaţiei maritime, utilizate pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de bunuri, pentru pescuit ori altă activitate economică sau pentru salvare ori asistenţă pe mare, sunt scutite de taxă livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de război încadrate în Nomenclatura Combinată (NC) cod 8906 10 00 ce părăsesc ţara şi se îndreaptă spre porturi străine unde vor fi ancorate, cu excepţia proviziilor în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastă.
„Să vorbim însă despre ceea ce ne interesează şi ne-ar putea afecta pe noi. Se ajustează deducerea iniţială a taxei în cazul bunurilor distruse sau pierdute datorită unor calamităţi naturale ? Vine un cutremur… apropo de calamităţi, vreau să discutăm într-o zi despre asigurările facultative şi obligatorii pentru locuinţe, mă interesează atât pentru firmă, cât şi pentru mine personal, a fost acum vreo săptămână la un prânz de afaceri o discuţie legată de o propunere legislativă şi vreau să ştiu mai multe. Notează-ţi în carneţel, următorul motivator pentru tine pe această temă e pixul acela roşu care îţi place atât de mult. Ţi-l dau, dacă îmi faci un rezumat la obiect „, continuă big chief.
NU se ajustează deducerea iniţială a taxei în cazul bunurilor distruse sau pierdute ca urmare a unor calamităţi naturale ori a unor cauze de forţă majoră, în condiţiile în care aceste situaţii sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător ! a venit prompt răspunsul meu.
„Cum e cu persoana obligată la plata taxei pentru operaţiunile taxabile din România, sunt modificări şi aici ?!”
Dacă livrarea de bunuri/ prestarea de servicii este realizată de o persoană impozabilă ce nu este stabilită în România sau nu este considerată a fi stabilită pentru respectivele livrări de bunuri/ prestări de servicii pe teritoriul României şi care nu este înregistrată în România, persoana obligată la plata taxei este persoana impozabilă ori persoana juridică neimpozabilă, stabilită în România, indiferent dacă este sau nu înregistrată în scopuri de TVA, sau persoana nestabilită în România, dar înregistrată în România, care este beneficiar al unor livrări de bunuri/prestări de servicii care au loc în România.
” Dar la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici sunt ceva noutăţi ? „ puse o nouă întrebare il cappo di tutti capi.
Codul fiscal prevede că persoana impozabilă stabilită în România a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioara plafonului de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxă pentru operaţiunile impozabile în România care îndeplinesc cumulativ o serie de condiţii ( operaţiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, în sfera taxei, efectuate cu plată; locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România; livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor e realizată de o persoană impozabilă, acţionând ca atare; livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor să rezulte din una dintre activităţile producătorilor comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora, din exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate), cu excepţia livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi (către un cumpărător care nu îi comunică furnizorului un cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA), scutite.
Potrivit Ordonanţei 8/2013, de la 1 februarie, persoana impozabilă care îndeplineşte condiţiile pentru aplicarea regimului special de scutire de care tocmai v-am spus, boss, poate opta oricând pentru aplicarea regimului normal de taxă.
Şi mai e ceva important: persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în România şi realizează sau intenţionează să realizeze o activitate economică ce implică operaţiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere şi/sau operaţiuni rezultate din activităţi economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operaţiuni ar fi fost realizate în România, trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent.
Aaa, şefu’, e de interes şi faptul că în ceea ce priveşte persoana impozabilă cu sediul activităţii economice în afara României, care trebuie sau optează, potrivit legii, să se înregistreze în scopuri de TVA în România, direct, printr-un reprezentant fiscal ori printr-un sediu fix, organele fiscale vor aproba eventuale cereri de reînregistrare în scopuri de TVA, chiar dacă acestea sunt depuse după 180 de zile de la data anulării înregistrării.
” Spune-mi, te rog, şi cum e cu persoanele impozabile care solicită scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire, lămureşte-mă puţin şi continuăm discuţia mâine„, continuă big boss…
Aceste persoane, şefu’, după anularea înregistrării în scopuri de TVA (conform art. 153 alin. (9) lit. g) din Codul fiscal, să fie clar despre ce discutăm), depun o declaraţie ( „Declaraţia privind sumele rezultate din ajustarea TVA”, Formular 307 ) până pe 25 ( şi pe 25 !) a lunii următoare celei în care a intervenit obligaţia sau, după caz, dreptul de ajustare/corecţie a ajustărilor/regularizare a TVA privind sumele rezultate ca urmare a acestor ajustări/corecţii a ajustărilor/regularizări efectuate.
Vor proceda aşa în trei situaţii:
– dacă nu au efectuat ajustările de taxă prevăzute de lege în ultimul decont depus înainte de scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA sau au efectuat ajustări incorecte,
– dacă trebuie să efectueze regularizările (prevăzute la art. 134 alin. (5) din Codul fiscal) sau să ajusteze baza de impozitare ( art. 138 Cod fiscal), pentru operaţiuni realizate înainte de anularea înregistrării,
– dacă trebuie să efectueze alte ajustări ale TVA în conformitate cu prevederile din norme.
Şi mai am un singur lucru de spus, big chief, şi am terminat cu TVA-ul, discutăm mâine despre TVA-ul la încasare, am continuat eu…
Persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat ( art. 153 alin. (9) lit. a) – e) Cod Fiscal) trebuie să depună „Declaraţia privind TVA datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal” – Formular 311, până pe 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate şi/sau pentru achiziţii de bunuri şi/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA.
Practic, e vorba despre taxa colectată care trebuie plătită pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate şi/sau pentru achiziţii de bunuri şi/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate în perioada în care persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA şi despre cea care trebuie plătită pentru livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate înainte de anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare, dar a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA.