Ministerul Finanţelor Publice a lansat în dezbatere publică proiectul Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, a Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, se modifică noţiunea de stock option plan în sensul că aceasta nu mai vizează doar persoanele juridice ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau tranzacţionate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare, ci vizează orice persoană juridică care acordă angajaţilor, administratorilor şi/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate ei, dreptul de a achiziţiona la un preţ preferenţial sau de a primi cu titlu gratuit un număr determinat de titluri de participare, emise de entitatea respectivă.
De asemenea, se propune modificarea prevederilor actuale în sensul diminuării limitei capitalului social al microîntreprinderilor de la 25.000 euro la 45.000 lei, pentru care se poate aplica opţiunea pentru plata impozitului pe profit. În acest context, se reglementează şi situaţia persoanelor juridice care au nivelul capitalului social de 25.000 euro, şi care au optat pentru plata impozitui pe profit, în sensul că, după intrarea în vigoare a acestor prevederi, îşi menţin statutul de plătitor de impozit pe profit chiar dacă nivelul capitalului se reduce până la noua limită de 45.000 lei.
Totodată se propune introducerea unor prevederi potrivit cărora opţiunea pentru plata impozitului pe profit să poată fi aplicată şi de către microîntreprinderile existente care au sau îşi majorează capitalul social până la noua limită de 45.000 lei, similar persoanelor juridice române nou înfiinţate.
Se mai propune scutirea integrală pentru clădirea de domiciliu, terenul aferent clădirii de domiciliu şi pentru un mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, pentru bunurile deţinute în comun cu soţul/soţia de către persoanele cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor cu încadraţi în gradul I de invaliditate.
În ceea ce priveşte Codul de procedură fiscală, în scopul simplificării procedurii de reactivare, se propune modificarea art. 92 din Codul de procedură fiscală asigurându-se astfel şi o mai bună corelare între, pe de o parte, motivele de declarare a inactivităţii şi, de cealaltă parte, condiţiile necesare reactivării.